عکس بازیگران سینما کتایون ریاحی در حال امضا دادن

عکس هنرپیشه های سینما امیرحسین غلامی

داود اسدی درگذشت
داوود اسدي بازيگر سينما و تلويزيون بامداد امروز (شنبه) سوم فروردين ماه 87 در سن 38 سالگي بر اثر سكته قلبي در گذشت.
اسدي كه پس از بازي در مجموعهي تلويزيوني «ساعت خوش» به كارگرداني مهران مديري در سال 1373 و همكاري با بازيگراني چون نصرالله رادش، نادر سليماني، سعيد آقاخاني، رضا عطاران، ارژنگ اميرفضلي، رضا شفيعي جم و حميد لولايي به چهرهاي شناخته شده براي بسياري از بينندگان تلويزيوني و خصوصا جوانان تبديل شده بود، طي سالهاي اخير كمتر به ايفاي نقش در سريالها پرداخت.
وي بهمن ماه 86 در مجموعه تلويزيوني «خط شكن» به كارگرداني مسعود تكاور ايفاي نقش كرد. آخرين فعاليت هنري داوود اسدي در عرصه سينما و تلويزيون نيز بازي در مجموعه «تلفن همراه» به كارگرداني مسعود تكاور بوده و يك روز از بازي وي در اين سريال 20 قسمتي نيز باقي مانده بود.
نويسندگي تله فيلم «بختك» به كارگرداني يوسف صيادي از ديگر فعاليتهاي داوود اسدي در سال گذشته است.
مرحوم اسدي همچنين در سه فيلم «سرحد»، «مادرم گيسو» و «ديدار» بازي كرده است.
مجله سی نت درگذشت اين هنرمند را به خانواده وي و جامعه هنری تسليت ميگويد
شاهرخ سخایی هم درگذشت
سخايي بر اثر عارضه قلبي در سن 55 سالگي در گذشت و ساعت 10 صبح فردا(5 فروردين ماه) از مقابل منزلش در خيابان الهيه، خيابان آفريقاي شمالي، خيابان گلپاد، پلاك 19 ، تشييع و در قطعهي هنرمندان به خاك سپرده ميشود.
«شاهرخ سخايي» فارغ التحصيل دورهي دو سالهي عكاسي در آمريكا بود. به مدت يك سال مسووليت كارگاه عكس و آرشيو هنرمندان بنياد فارابي و همچنين كارگاه عكس و اسلايد آرشيو موزه شهدا را به مدت سه سال برعهده داشته است.
وي عكاسي فيلم را از سال 64 با فيلم «تفنگ شكسته» آغاز كرده و از ديگر آثار او ميتوان به فيلمهاي «ماديان»، «آن سوي مه»، «روزهاي انتظار»، «خارج از محدوده»، «محموله»، «تپش»، «الماس بنفش»، «تماس»،« وسوسههاي زمين»، «عروس حلبچه»، «دو فيلم با يك بليط»، «نقش عشق»، «دادستان»، «پرنده آهنين»، «لبه تيغ»، «جنگ نفتكشها»، «سفر»، «دايره سرخ»، «قانون»، «راه مينا»، «عشق گمشده»، «مرسدس»، «مرد عوضي» و غيره اشاره كرد.
عكاسي نماهنگ «تخت جمشيد» ساختهي تهمينه ميلاني (سال گذشته ساخته شد)، از جمله آخرين فعاليتهاي اين هنرمند فقيد بوده است.
ریچارد ویدمارک درگذشت
|
|
ریچارد ویدمارک که برای بازی در فیلم گانگستری "بوسه مرگ" نامزد اسکار شد و در فیلم "جیببر خیابان جنوب" نقش یک خلافکار خردهپا را بازی کرد روز دوشنبه در منزل خود در ایالت کانکتیکات آمریکا در 93 سالگی درگذشت.
هالیوود ریپورتر اعلام کرد سوزان بلنچارد همسر ویدمارک از ارائه جزئیات بیماری او خودداری کرد و گفت مراسم تدفین بازیگر فقید به طور خصوصی برگزار میشود.
ویدمارک که عموما در نقش شخصیتهای متلاطم ظاهر میشد، سال 1948 برای بازی در نقش یک قاتل روانی در فیلم "بوسه مرگ" به کارگردانی هنری هاتاوی که اولین نقشآفرینی او در سینما بود نامزد اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد شد. او در این فیلم با ویکتور ماتیور همبازی بود و بخاطر حضور در این فیلم جایزه گلدن گلوب بهترین بازیگر آیندهدار آن سال را برد.
ویدمارک که تماشاگران سینما او را بیشتر با نقشهای منفی به یاد می آورند، سال 1948 نیز در فیلم نوآر "رستوران بین راه" به کارگردانی ژان نگولسکو بار دیگر نقش شخصیتی آشفته را بازی کرد، اما با حضور در نقش قهرمان بدبین فیلم "جیببر خیابان جنوب" (1953، ساموئل فولر) بود که نام خود را به عنوان بازیگری مطرح سر زبانها انداخت.
پرسونای تلخ ویدمارک به خوبی با فیلمهای وسترن سازگار بود که نمونه آن دو فیلم مطرح "دو نفر با هم تاختند" (1961، جان فورد) و "پاییز قبیله شاین" (1964، ج. فورد) بود. او در فیلم پلیسی "مدیگان" (1968، دان سیگل) که داستان آن در محله هارلم منهتن روی میداد، نقش کارآگاه دانیل مدیگان را بازی کرد.
ویدمارک 26 دسامبر 1914 در سانرایز ایالت مینهسوتا به دنیا آمد و در شهر پرینستن در ایالت ایلینویز بزرگ شد. او بعدها در کالج لیک فورست در شمال شیکاگو ثبتنام کرد و در آنجا بود که به بازیگری علاقهمند شد. ویدمارک سال 1938 دانشآموخته شد و سپس شروع به فراگیری دروس بازیگری کرد.
او پس از مدتی در یک نمایش رادیوی به نام "داستانهای واقعی عمه جنی" در نیویورک شغلی به دست آورد و پنج سال بعد و در 1943 با نمایش "بگو" برای اولین بار در برادوی ظاهر شد. ویدمارک به خاطر پارگی پرده گوش از خدمت سربازی معاف شد که همزمان با جنگ جهانی دوم بود.
ویدمارک چهار سال بعد و در 1947 با بازی در نقش تامی اودو، جانی روانی فیلم "بوسه مرگ" پا به هالیوود گذاشت و به دنبال موفقیت این فیلم با کمپانی فاکس قرن بیستم قراردادی هفت ساله امضاء کرد. او پس از بازی در نقش منفی فیلم "رستوران بین راه"، در فیلم "بن بست" (1950، جوزف ال. منکه ویتس) نیز بار دیگر نقشی منفی و این بار نقش یک نژادپرست کثیف را ایفاء کرد که برای پزشکی سیاهپوست و جوان با بازی سیدنی پواتیه مشکل ایجاد میکرد.
او استاد بازی در نقش شخصیتهای فولادین بود و در ژانرهای مختلف به تناوب در چنین نقشهایی ظاهر شد که نمونه آن فیلم جنگی "تالارهای مونتهزوما" (1951، لوییس مایلستون)، کمدی رومانتیک "تونل عشق" (1958، جین کلی) و دو فیلم وسترن "آسمان زرد" (1948، ویلیام ای. ولمن) و "نیزه شکسته" (1954، ادوارد دمیتریک) بود.
ویدمارک در دهه 1950 با تاسیس کمپانی هیث پروداکشنز به تهیهکنندگی روی آورد که درام دادگاهی "محدوده زمانی" 1957 و تریلر جاسوسی "شیوههای مخفیانه" 1961 حاصل این دوره هستند. او در همان سالها در فیلمهایی چون "محاکمه در نورمبرگ" (1961، استنلی کریمر) و "حادثه بدفورد" (1965، جیمز بی. هریس) نقشآفرینی کرد.
موقعیت کاری ویدمارک در دهه 1970 دچار افت شد، هرچند او در این سالها نیز در مجموعه تلویزیونی "مدیگان" 73-1972 که بر مبنای فیلم سینمایی تحسینشده با حضور خود وی ساخته شد و فیلمهایی مانند "جنایت در قطار سریعالسیر شرق" (1974، سیدنی لومت) و "رولر کوستر" (1977، جیمز گلدستن) نقشهایی مهم به عهده داشت.
ویدمارک سالهای آخر عمر خود به طور پراکنده در سینما و تلویزیون نفشآفرینی می کرد. او در 1987 به مجله پارید گفت: "پیری باعث شده کل روند ساخت یک فیلم برای من به نظر آزارنده بیاید. دیگر تحمل ندارم. چند سال دیگر بیشتر زنده نیستم. دیگر نمیخواهم برای دو دقیقه فیلم، 12 ساعت سر صحنه فیلمبرداری باشم."
ویدمارک مواقع بیکاری را کنار همسرش در یک مزرعه پرورش اسب در هیدن ولی در کالیفرنیا یا مزرعهای در کانکتیکات میگذراند. او با فیلم "رنگهای واقعی" (1991، هربرت راس) با بازی جان کیوساک و جیمز اسپیدر برای همیشه با دنیای سینما خداحافظی کرد.
« مجنون لیلی » پرفروشترین فیلم اکران نوروزی
|
:: محمدرضا گلزار در نمایی از « مجنون لیلی » ساخته قاسم جعفری :: |
فيلم «مجنون ليلي» قاسم جعفري تا ششم فروردينماه پرفروشترين فيلم اكران نوروزي بوده است.
علي سرتيپي ـ پخشكنندهي اين فيلم، فروش «مجنون ليلي» را تا شب گذشته (ششم فروردينماه) در 22 سينما تهران، 73 ميليون تومان اعلام و بيان كرد: اكران اين فيلم از روز اول فروردينماه بهصورت محدود آغاز و به مرور به تعداد سينماهاي آن افزوده شد.
وي با اشاره به فيلم «زن دوم» به كارگرداني سيروس الوند بهعنوان ديگر فيلمي كه توسط فيلميران اكران شده است، اظهار داشت: اين فيلم پس از شش روز در 10 سينماي تهران، 35 ميليون تومان فروخته است. همچنين فروش آن در سينما آزادي نيز روزبهروز بهتر ميشود.
مصطفي شايسته ـ پخشكنندهي فيلم «دايره زنگي» به كارگرداني پريسا بختآور ـ نيز فروش اين فيلم را 60 ميليون تومان اعلام كرد و به خبرنگار ايسنا گفت: اكران اين فيلم از دوم فروردينماه در 22 سينماي تهران آغاز شد و با توجه به اينكه هيچ تبليغي براي آن انجام نشد، فروش بسيار رضايتبخش است.
وي ادامه داد: بهدليل ترافيكي كه براي چاپ كپيها داشتيم، پيش از نوروز موفق به تبليغات شهري و تلويزيوني نشديم كه با مساعدت مدير بازرگاني صداوسيما، تبليغات فيلم از امروز آغاز خواهد شد.
فيلم «به همين سادگي» رضا ميركريمي ديگر فيلم اكران نوروزي است كه تاكنون خبرنگار ايسنا موفق به گرفتن آمار فروش آن نشده است.
نخستین تجربه تلویزیونی فریدون جیرانی از 22 فروردین در شبکه دو
|
:: فریدون جیرانی - عکس: وحید شاهوند :: |
"مرگ تدریجی یک رؤیا" از 22 فروردین روی آنتن میرود
مجموعه تلویزیونی "مرگ تدریجی یک رؤیا" به کارگردانی فریدون جیرانی از پنجشنبه 22 فروردین ساعت 21:15 از شبکه دو سیما پخش میشود.
نخستین تجربه تلویزیونی جیرانی با نام قبلی "سفر به تاریکی" به تهیهکنندگی آرمان زرینکوب برای گروه فیلم و سریال شبکه دو تولید شده و داستان آن درباره نویسندهای جوان به نام مارال عظیمی است که پس از انتشار اولین رمانش "گیتی" به شهرت و اعتباری غیرمنتظره میرسد؛ شهرتی که زندگی خانوادگی او را تحتالشعاع قرار میدهد.
در مجموعه 13 قسمتی "مرگ تدریجی یک رویا" دانیال حکیمی، سامیه لک، ستاره اسکندری، هوشنگ توکلی، پولاد کیمیایی، فریده سپاه منصور، مائده طهماسبی، آشا محرابی، مهسا کرامتی، شیوا خنیاگر، مهناز انصاریان، فریدون محرابی، علی کاظمی، نیلوفر محمودی، هایده حائری و ناصر طهماسب به ایفای نقش میپردازند.
دیگر عوامل مجموعه عبارتند از فیلمنامهنویس: علیرضا محمودی، مدیر تصویربرداری: سیروس عبدلی، طراح هنری: مشکین مهرگان، طراح صحنه و لباس: رضا حاجدرویش، طراح گریم: مهری شیرازی، تدوینگران: بهرام دهقانی و رضا شیروانی و صدابردار: ناصر انتظاری.
مجموعه "مرگ تدریجی یک رویا" که تیزرهای آن از دیشب روی آنتن شبکه دو رفت، از پنجشنبه 22 فروردین ساعت 21:15پخش و جایگزین مجموعه تلویزیونی "سرزمین سبز" میشود
سینما آزادی طی 12 روز 25هزار مخاطب داشت
|
|
سينما آزادي طي 12روز اول بازگشايياش با استقبال 25 هزار مخاطب در مجموع 50 ميليون تومان فروش داشته است.
اكبر تشكرينيا مديرعامل توسعه فضاهاي فرهنگي شهرداري تهران با اعلام اين مطلب گفت: ما به هدف اصليمان كه قصد داشتيم، سينما آزادي فضاي امني براي پركردن اوقات فراغت خانوادهها باشد نزديك شدهايم و خانوادهها طي اين مدت استقبال بسيار خوبي از اين سينما داشتند و اكثرا هم راضي بودهاند.
وي با اشاره به فيلمهايي كه دراين مجموعه به نمايش درآمده است اظهار داشت: در سالن اصلي (آزادي) زن دوم به نمايش در ميآيد و دايره زنگي در سالن شهرفرنگ، مجنون ليلي در شهر هنر و بههمين سادگي در شهر قصه اكران ميشوند، ضمن آن كه سالن شهر هفتم بصورت تك سانس به نمايش فيلم خارجي فرزندان بشر اختصاص داشت و به خاطر استقبالي كه از فيلمهاي ايراني ميشود، بصورت فوقالعاده در اختيار اين فيلم قرارگرفته است.
تشكرينيا ساعت آغاز سانسها اين سينما را از ساعت 14 اعلام كرد و گفت: به خاطر تاسيسات جانبي سينما آزادي از جمله پله برقيها و هزينههاي زيادي كه كاركردن آنها در پيدارد مقرون به صرفه نيست كه سانس صبح كه معمولا ظرفيت سالنها هم تكميل نميشود، سانس اختصاص بدهيم.
او عمدهترين مشكل سينما آزادي را عدم وجود پاركينگ دانست و اظهار اميدواري كرد: پاركينگ سينما ظرف يك سال آينده به بهرهبرداري برسد.
فيلمهايي كه مخاطبان را به سينما كشاندند ...
محمدرضا صابري در رابطه با فروش نوروزي فيلمهاي سينماهاي تهران عنوان كرد: خوشبختانه در برنامه نوروزي امسال به دليل اكران فيلمهاي همچون مجنون ليلي ، دايره زنگي، زن دوم و به همين سادگي استقبال خوبي از سينماها شد و يكبار ديگر اثبات شد كه هنوز مخاطبان سينما براي ديدن فيلمهاي خوب، راهي سينما ميشوند.
سخنگوي شوراي صنفي نمايش فروش فيلم مجنون ليلي و دايره زنگي را قريب 290 ميليون تومان اعلام كرد و از فروش 100 ميليوني زن دوم و 34 ميليوني به همين سادگي خبر داد.
مدير مجموعه سينمايي چمران به افزايش بهاي سينماها اشاره و تصريح كرد: با تغيير قيمت بليت سينماهاي ممتاز از 1500 تومان به 2 هزار تومان نگرانيهايي مبني بر كاهش مشتريان وجود داشت كه به واسطه اكران فيلمهاي خوب نوروزي اين نگرانها نيز برطرف شد.
او همچنين عنوان كرد: در اكران نوروزي سال جاري گروه سينما عصر جديد فيلم خود را معرفي نكرد و بدين ترتيب تعداد فيلمهاي نوروزي از پنج فيلم به چهار فيلم كاهش يافت.
صابري به ايسنا گفت: عليرغم فيلمها و سريالهاي متعددي كه در طول سال جاري از تلويزيون پخش شد، سينماها به دليل فيلمهاي خوبي كه اكران ميشد، فروش خوبي داشتند.
او در مقايسه فروش نوروزي سال جديد با سال گذشته ادامه داد: سال گذشته فيلم استثنايي اخراجيها اكران شد و افزايش بهاي بليت هم نداشتيم اما امسال با توجه به افزايش بهاي بليت فروش فيلمهاي نوروزي در مجموع رضايتبخش بود.
فرشيد معتمديآذر با بيان اينكه فروش نوروزي سال جاري نسبت به سال گذشته افزايش داشته است، گفت: البته بايد بررسي شود كه اين افزايش فروش به افزايش بهاي بليت مربوط است يا محصول افزايش تعداد مخاطبان است.
او معتقد است: سالهاي گذشته در اكران نوروزي تنها 1-2 فيلم خوب اكران ميشد اما امسال حداقل 3 فيلم خوب و پرفروش بر پرده سينماهاست كه اميدواريم اين تعداد افزايش پيدا كند.
مالك سينما حافظ با اشاره به اضافه شدن گروه سينمايي آزاد به گروههاي قبلي تصريح كرد: مديريتهاي دقيقه نودي به سينما و فيلم لطمه وارد ميكند، اگر قرار است گروههاي سينمايي افزايش داشته باشند لازم است براي هر يك از آنها فيلم مناسبي در نظر گرفته شود و اين درست نيست كه سينماهاي معتبري چون سينماعصر جديد يا سينما ايران به نمايش فيلمهاي قديمي بپردازند و سينماهاي ساير گروهها فيلمهاي جديد نوروزي را اكران كنند.
معتمديآذر ضمن گله از اكران فيلمهاي قديمي در برخي سينماها گفت: لازم است برنامهها و سياستهاي سال جديد سينماها از بهمن ماه اعلام شود و عدم مديريت درست و تصميمهاي دقيقه نودي ضربات متعددي بر پيكره سينما وارد ميكند.
وي در مورد فيلمها و سريالهاي نوروزي تلويزيون و تاثير آن بر فروش سينماها عنوان كرد: همواره فيلمهاي خوب مخاطب خود را دارند، اما با اين حال پخش سريالهاي متعدد و قوي در ساعات مختلف و يا فروش سي ديهاي فيلم جلوي سينماها از مواردي است كه فروش سينماها را با مشكل مواجه ميكند.
او با اشاره به در صد بالاي نمايش فيلمهاي خارجي در تلويزيون به ايسنا گفت: نمايش فيلمهاي خارجي در تلويزيون نهايتا باعث ميشود فيلمهاي ايراني كمتري مورد پخش قرار گيرند و بدين ترتيب هم تهيهكنندگان و كارگردانان فيلمها ضرر ميكنند و هم سينماهايي كه اجازه اكران فيلمهاي خارجي را ندارند.
علياصغرعاشوري مدير سينما سروش هم فروش نوروزي فيلمها را به نوع و كيفيت آنها وابسته دانست و افزود: در سال جاري عليرغم افزايش بهاي بليتها، فيلمها فروش خوبي داشتند.
او با اشاره به تغيير در قيمت بليت سينما در واپسين روزهاي سال گذشته تصريح كرد: عدهيي از سينمادارن و مديران سينما مخالف افزايش بهاي بليطها بودند، اما اين تصميم در آخرين روزهاي سال گذشته گرفته شد و به دليل تعطيلات فرصتي مهيا نشد تا صحبتي دوباره با مسئولان داشته باشند.
علي سرتيپي پخشكننده فيلمهاي زن دوم و مجنون ليلي نيز فروش نوروزي سال جاري را بسيار خوب قلمداد كرد و افزود: در سال گذشته نيز از فروش نوروزي خوبي بهره برديم، اما بيشتر فروش سال گذشته به فيلم اخراجيها مربوط ميشد در حالي كه اكثر فيلمهاي سال جاري از نظر گيشه فيلمهاي خوبي بودهاند.
مدير عامل شركت فيلميران، تبليغات تلويزيون را نيز در سال جاري بسيار مناسب و موثر دانست وعنوان كرد: در نوروز 87 ، تلويزيون از نظر پخش تيزرهاي سينمايي بسيار موفق عمل كرد به نوعي بهترين زمانها را براي آنها در نظر گرفت در نتيجه اين تبليغات تاثير زيادي بر روي مردم داشت كه اميدواريم اين روند همچنان ادامه داشته باشد و بهاي تيزرها نيز از تخفيف بيشتري بهرهمند شود
نامزدهای جوایز آکادمی فیلم آلمان اعلام شد
هالیوود ریپورتر اعلام کرد پس از "شکوفههای گیلاس" فیلمهای "مرز بهشت" ساخته فاتح آکین با پنج مورد و "یلا" به کارگردانی کریستیان پتسولد با چهار مورد نامزدی بیشترین بخت را برای دریافت جوایز لولا سال 2008 دارند.
"شکوفههای گیلاس" که اولینبار در دنیا فوریه گذشته در جشنواره فیلم برلین نمایش داده شد داستان مردی بیوه و بسیار بیمار است که برای برآورده کردن آخرین آرزوی همسر درگذشته خود به توکیو سفر میکند. این فیلم در بیشتر رشتهها از جمله بهترین فیلم، بهترین کارگردان و بهترین بازیگر مرد (المار وپر) نامزد دریافت جوایز آکادمی فیلم آلمان است.
وپر پیشتاز بخش بهترین بازیگر مرد است، اما در این بخش دو بازیگر قدیمی سینمای آلمان نیز نامزد هستند: ماتیاس برانت برای حضور در نقش یک شوهر بدرفتار در فیلم "همتایان" ساخته یان بانی و اولریش نوتن برای بازی در نقش مردی گرفتار بحران میانسالی در فیلم موفق "اسب فراری" به کارگردانی راینر کوفمان.
نینا هاس برای بازی در فیلم "یلا" در بخش بهترین بازیگر زن نامزد دریافت جایزه شده است. او دو سال پیش برای حضور در این فیلم از برلین جایزه گرفت. کاریس فان هوتن هلندی برای "کتاب سیاه" پل ورهوفن که تریلری با موضوع جنگ جهانی دوم است و ویکتوریا تروتمانسدورف در نقش زنی که شوهرش او را کتک میزند در "همتایان" دیگر نامزدهای جایزه لولا بهترین بازیگر زن هستند.
"شکوفههای گیلاس" در بخش بهترین فیلم با "مرز بهشت"، "یلا"، "و گردشگرها آمدند" که روایتی امروزی از آشوویتس است، همینطور فیلم پرفروش "خرید" ساخته رالف وستهوف و "موج" دنیس گانسل رقابت میکند. دوری در بخش بهترین کارگردان رقبایی سرسخت دارد. فیلمساز زن 55 ساله در این بخش با آکین که برای فیلم سال 2004 "رو در رو" برنده جایزه شد، همینطور پتسولد 48 ساله رقابت میکند که دو بار نامزد دریافت جایزه لولا بهترین کارگردان بوده است.
این سه فیلمساز از هر جهت با یکدیگر تفاوت دارند. دوری برای خطوط داستانی پراحساس و کمدیهای سبک خود شهرت دارد، آکین برای رئالیسم بسیار سرسخت خود و پتسولد برای نگاه بسیار دقیق و روشنفکرانه به دستمایههای خود.
"مرز بهشت" آکین فیلمساز آلمانی ترک تبار که نخستینبار در دنیا در بخش مسابقه شصتمین جشنواره فیلم کن به نمایش درآمد، نماینده آلمان در بخش بهترین فیلم غیرانگلیسیزبان اسکار هشتادم بود. این فیلم با بازی هانا شیگولا، نورگل یشیلچای، باکی داوراک و تونچل کورتیز داستانی درباره تضاد فرهنگی، از دست دادن، سوگواری و بخشش است.
"یلا" اولین بار در دنیا فوریه سال 2007 در برلین نمایش داده شد. هاس در این فیلم نقش زنی را بازی میکند که پس از حادثهای که ممکن بود به قیمت جانش تمام شود، شهر کوچک خود را به امید زندگی بهتر رها میکند، اما او اسیر حقایق گذشته خود است. از پتسولد به عنوان یکی از فیلمسازان اصلی مدرسه برلین یا جنبش فیلمسازان آلمان یاد میشود که آثار مستقل بلندپروازانه میسازند.
پارسال درام "چهار دقیقه" درباره یک معلم پیر پیانو و ارتباط او با یک جوان زندانی جایزه لولا بهترین فیلم سال آلمان را از آن خود کرد. آکادمی فیلم آلمان بیش از 800 عضو دارد و امسال هفتاد و ششمین سال خود را جشن میگیرد. جوایز فیلم آلمان در مجموع 8/2 میلیون یورو ارزش دارند.
برندگان جوایز فیلم آلمان روز 25 آوریل (ششم اردیبهشت) در مراسمی در برلین مشخص میشوند. فهرست نامزدان جوایز فیلم آلمان در بخشهای اصلی به شرح زیر است:
فیلم: "شکوفههای گیلاس" / "و گردشگرها آمدند" / "مرز بهشت" / "خرید" / "موج" / "یلا"
بازیگر زن: نینا هاس، "یلا" / کاریس فان هوتن، "کتاب سیاه" / والری کوش، The Calling Game / ویکتوریا تروتمانسدورف، "همتایان"
بازیگر مرد: ماتیاس برانت، "همتایان" / اولریش نوتن،"اسب فراری" / المار وپر، "شکوفههای گیلاس"
بازیگر زن مکمل: هانلور السنر، "شکوفههای گیلاس" / کریستین شورن، "مطابق با نقشه" / هانا شیگولا، "مرز بهشت"
بازیگر مرد مکمل: "تا زانو"، جاستوس فن دونانی / هربرت نوپ، "تو تنها نیستی" / فردریک لو، "موج"
کارگردان: فاتح آکین، "مرز بهشت" / دوریس دوری، "شکوفههای گیلاس" / کریستیان پتسولد، "یلا"
فیلمنامه: "مرز بهشت" / دوریس دوری، "شکوفههای گیلاس" / رالف وستهوف، "خرید"
آتشکار" پروانه نمایش گرفت
|
:: حمید فرخ نژاد در نمایی از فیلم "آتشکار" ساخته محسن امیریوسفی :: |
فیلم سینمایی "آتشکار" به کارگردانی محسن امیریوسفی با گرفتن پروانه نمایش در آینده نزدیک روی پرده سینماها میرود.
دومین فیلم بلند امیریوسفی در آخرین روزهای سال 86 از شورای نظارت و ارزشیابی وزارت ارشاد پروانه نمایش عمومی گرفت و کارگردان فیلم مشغول مذاکره با پخشکننده برای اکران آن در اولین فرصت در سال جدید است. پیشبینی میشود "آتشکار" با توجه به مضمون آن یکی از فیلمهای پرفروش سال 87 باشد.
"آتشکار" دومین ساخته امیریوسفی پس از "خواب تلخ" از فیلمهای متفاوت سینمای ایران محسوب میشود. "خواب تلخ" که برنده آخرین جایزه سینمای ایران از جشنواره کن است، سال 2004 جایزه ویژه دوربین طلایی را از بخش اصلی و جایزه نگاه جوان را از بخش دوهفته کارگردانان به دست آورد.
"آتشکار" مسئلهای اجتماعی را با درونمایه طنز روایت میکند و داستان یک کارگر آتشکار است که بر سر تصمیمی با روح پدرش درگیر میشود. در این فیلم حمید فرخنژاد با چهرهای متفاوت ظاهر شده و سایر بازیگران آن غیرحرفهای هستند
تعامل مذهب و سنت با اجتماع روز
|
:: محمدجواد جعفرپور و هنگامه قاضیانی در فیلم "به همین سادگی" :: |
در کارنامه سیدرضا میرکریمی که این روزها فیلم سینمایی "به همین سادگی "را بر پرده سینماها دارد، میتوان نوعی تجربهگرایی در انتخاب مضمون و ارتقاء مهارتهای فیلمسازی را در کنار حضور مذهب و سنت و تعامل آن با جامعه روز مورد توجه قرار داد.
میرکریمی فارغ التحصیل رشته گرافیک از دانشگاه تهران است و سینما را از سال 75 با ساخت فیلم کوتاه آغاز کرد. اولین فیلم سینمایی کارنامه او سال 78 با نام "کودک و سرباز" ساخته شد که هر چند مورد توجه قرار گرفت، اما سالها از اکران عمومی دور ماند.
در کارنامه پنج فیلمی میرکریمی برجستهترین وجه آن نوعی تجربهگرایی در انتخاب مضامین و ارتقاء مهارتهای فیلمسازی در کنار حفظ مولفههایی درونی و ریشهای در کلیت کار است. مذهب و سنت و تقابل آن با جامعه روز را میتوان مهمترین دغدغه میرکریمی در مجموعه آثارش دانست که هر بار نمودی خاص و متفاوت پیدا کرده است.
او با بسط یک رابطه انسانی بین یک سرباز وظیفه و نوجوانی بزهکار آغاز کرد و پس از آن به مسائل قشر روحانی پرداخت. رابطه انسان سادهدل با اجتماع که به زعم او برای ظهور امام عصر (عج) هنوز آماده نیست، مکاشفه یک پزشک با ماوراء و نهایتاً بحران و تردیدهای زنی خانهدار مجموعه روابط و شخصیتهایی هستند که نگاه میرکریمی شامل حال آنها شده است.
.........................................
"کودک و سرباز" با فیلمنامه محمد رضایی راد فیلمی ساده و روان است آن هم در سالی که تب همراهی شخصیتهای متضاد با بار دراماتیک کمرنگ اینچنین داغ نشده بود و تازگی خاص خود را داشت. فیلم با انتخاب مقطع روزهای پایانی سال به نوعی نیاز سرباز وظیفه را برای گذران شب تحویل سال در کنار خانواده در تضاد با وظیفه تحویل نوجوان بزهکار به پاسگاه قرار میدهد.
الگویی آشنا البته در سینمای جهان که برای سینمای ایران نو بود و در این همراهی به تأثیرگذاری بطئی این دو آدم بر یکدیگر میانجامید نه تحولی چشمگیر. این فیلم در کارنامه میرکریمی هم مهجور واقع شد و با دور ماندن از اکران عمومی، هفت سال را در انتظار گذراند تا بالاخره در دیماه 85 به نمایش عمومی در چند سینمای محدود درآمد.
از جوایز این فیلم میتوان به جایزه ویژه هیئت داوران به عنوان بهترین فیلم بخش مسابقه سینمای ایران و دیپلم افتخار بهترین بازیگر نوجوان بخش مسابقه بینالملل جشنواره فیلم کودک، دیپلم افتخار بهترین کارگردان هجدهمین جشنواره فیلم فجر، کتاب زرین و 30 سکه از سیامین جشنواره فیلم رشد و جایزه بهترین بازیگر نوجوان و فیلم از جشنواره سهقاره نانت اشاره کرد.
.........................................
"زیر نور ماه" محصول سال 79 با فیلمنامهای از میرکریمی است. فیلمی که هم در زمان خود و هم در حال حاضر از معدود آثاری است که فرصت سرک کشیدن به زندگی قشر روحانی را پیدا کرده البته در نقطه مقابل فیلم "مارمولک" که با نگاه کمدی به این موقعیت و قشر نزدیک شد.
فیلم تردیدهای یک طلبه را در آستانه ملبس شدن به لباس روحانیت تصویر میکند که باعث میشود زندگی روزمرهاش در حوزه به نقاط خاص اجتماع پیوند بخورد. میرکریمی در فیلم به نوعی دغدغههای شخصی خود را در باب مذهب شفاف طرح و انتقادات ظریفش را در لحظات کاری وارد میکند تا این بار قشر روحانی نه از موضع قدرت بلکه از جایگاه شخصی به تصویر درآید.
او در "زیر نور ماه" دیدگاه خود را از گره خوردن زندگی مردم عادی، حاشیهای و گاه سیاه جامعه با قشر روحانی آسیبشناسی میکند و میتواند با پایان دادن به تردیدهای شخصی طلبه جوان، به نوعی تصویری ایدهآل از همراهی این قشر با اجتماع پیرامون ارائه دهد.
.........................................
"اینجا چراغی روشن است" محصول سال 81 با فیلمنامه میرکریمی ساخته شد. این فیلم هم مانند "کودک و سرباز" پس از نمایش در جشنواره فیلم فجر از اکران عمومی دور ماند و سال گذشته در اکرانی همزمان با فیلم اول توانست با مخاطب ارتباطی بیواسطه برقرار کند.
فیلم داستان جوانی سادهدل و رویاپرداز است که تولیت امامزاده روستا چند روز به او سپرده میشود و او تحت تأثیر خوابهایش برخوردی غیرمتعارف را با امامزاده در پیش میگیرد. انتخاب یک قهرمان سادهدل در کنار روستایی با آدمهای محدود به نوعی کمک میکند روابط و مسائل آدمها ملموس و واقعی و فرصتی برای عینی شدن دغدغههای ذهنی جوان سادهدل فراهم شود.
چوب حراجی که قدرت به امامزاده میزند به طوری که در، پنجره، پارچهها، وسایل و حتی سقف امامزاده از مکانی که به آنها نیازی بیشتر است سر درمیآورند و نهایتاً اسکلت امامزاده که مأمنی برای گوسفندان سرمازده میشود، در انتها به تصویری به شدت نمادین از تعبیر فیلمساز از تعامل دین و مذهب و نشانههای عینی آن در زندگی روزمره مردمان میانجامد.
از جوایزی که این فیلم کسب کرده میتوان به کسب جایزه بینالمذاهب از بخش مسابقه و سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی، فیلمبرداری و نقش اول مرد از جشنواره بیست و یکم فیلم فجر، جایزه بهترین فیلمبرداری از دوره سی و سوم جشنواره بینالمللی فیلم رشد و جایزه بهترین فیلم از دوره چهل و هشتم جشنواره بینالمللی آسیا پاسیفیک اشاره کرد.
.........................................
"خیلی دور، خیلی نزدیک" محصول سال 83 با فیلمنامهای از میرکریمی و محمدرضا گوهری است. فیلمی که به نقطه اوج کارنامه فیلمساز بدل شد و توانست به نوعی ارتقادهنده مهارت فیلمسازی او شود و نگاه متعادل به باور و آموزههای دینی مذهبی را رقم بزند.
سفر عینی قهرمان فیلم که یک جراح ماهر است برای رسیدن به پسرش در کویر، در عین حالی که دارای کدگذاریهای عینی و واقعی است میتواند با تکیه بر یکسری جزئیات طراحی شده، به سفری نمادین و درونی تعبیر شود. سفری که منزلگاههای میانی در آن نقش حیاتی دارند و نویسنده و فیلمساز توانستهاند از این مهم بهره کافی ببرند.
"خیلی دور، خیلی نزدیک" حضور مسعود رایگان را در سینمای ایران تثبیت و بازیگری تئاتری و معتبر به آن هدیه کرد که در این فیلم بهتر دیده و بدل به چهره شاخص چند سال اخیر شد. این فیلم در بخش مسابقه ملی و بینالملل بیست و سومین جشنواره فیلم فجر جوایز بهترین طراحی صحنه و لباس، صداگذاری، گریم، موسیقی، فیلمبرداری، بازیگر مکمل مرد و بهترین فیلم را برد.
.........................................
"به همین سادگی" محصول سال 86 با فیلمنامه شادمهر راستین است. فیلم داستان یکروز معمولی از زندگی زنی خانهدار را روایت میکند و هنگامه قاضیانی، مهران کاشانی، صفا آقاجانی، نیره فراهانی، هاله هماپور، نسترن همدمعلی و ... در آن بازی کردهاند. "به همین سادگی" برای نگاه جزئینگرانه به حضور زن سنتی در اجتماع جایگاهی ویژه در پرونده میرکریمی دارد.
فیلمنامه فیلم در بخش مسابقه سینمای آسیا و سینمای ایران جشنواره فیلم فجر سیمرغ بلورین را برد و جایزه بهترین فیلم و بهترین بازیگر زن در بخش سینمای ایران و بهترین کارگردانی مسابقه سینمای آسیا را هم از آن خود کرد. این فیلم همچنین جایزه دوم انجمن روزنامهنگاران مسلمان را به دست آورد.
"به همین سادگی" از سهشنبه 29 اسفند در سینماهای آزادی، استقلال، ایران، فرهنگ، اریکه ایرانیان، سپیده و مرکزی و همزمان در رشت و همدان اکران شده است.
شش سینما در تهران از 27 اسفند مجنون لیلی می شوند
|
:: محمدرضا گلزار در نمایی از "مجنون لیلی" ساخته قاسم جعفری :: |
فیلم سینمایی "مجنون لیلی" به کارگردانی قاسم جعفری از 27 اسفندماه در شش سینما در تهران و 12 سینما در شهرستانها روی پرده میرود.
"مجنون لیلی" از دوشنبه 27 اسفند در گروه سینمایی آفریقا و سینماهای آستارا، سروش، فلسطین، آسیا، مرکزی، میلاد، کارون و پایتخت روی پرده میرود. همچنین این فیلم همزمان با تهران در شهرستانهای اصفهان، شیراز، مشهد، کرمان، رشت، لنگرود، اهواز، ارومیه، اردبیل، بندرعباس و یزد نیز به نمایش درمیآید.
البته شرکت پخش فیلمیران به تدریج به تعداد سالنهای نمایشدهنده فیلم سینمایی "مجنون لیلی" اضافه خواهد کرد. تبلیغات رسانهای و اینترنتی فیلم آغاز شده و از روز چهارشنبه 22 اسفندماه نیز کار نصب بیلبوردها و تیبلغات به صورت گسترده و رسمی آغاز خواهد شد.
"مجنون لیلی" عاشقانهای شهری است که دو شخصیت اصلی قصه آن فرهاد و پروانه به عنوان نماد عشقهای اسطورهای در مسیری پرفراز و نشیب کنار هم قرار میگیرند، اما روز ولنتاین حادثهای آنها را از هم جدا میکند. تا اینکه یک هدیه در طول شبانه روز مسیر زندگی این دو دلداده را تغییر میدهد و هر کدام به شناختی جدید از عشق و دوست داشتن میرسند.
محمدرضا گلزار، الناز شاکردوست، حمید گودرزی، حامد بهداد، نیما شاهرخشاهی، السا فیروزآذر، یوسف تیموری، گلاره عباسی، احمد پورمخبر، رامین راستاد، ابوالفضل پورعرب، رضا رویگری و ... در "مجنون لیلی" بازی میکنند که پنجمین فیلم جعفری پس از "ماه مهربان"، "قاصدک"، "بازنده" و "گرگ و میش" است.
« مجنون لیلی » پرفروشترین فیلم اکران نوروزی
|
:: محمدرضا گلزار در نمایی از « مجنون لیلی » ساخته قاسم جعفری :: |
فيلم «مجنون ليلي» قاسم جعفري تا ششم فروردينماه پرفروشترين فيلم اكران نوروزي بوده است.
علي سرتيپي ـ پخشكنندهي اين فيلم، فروش «مجنون ليلي» را تا شب گذشته (ششم فروردينماه) در 22 سينما تهران، 73 ميليون تومان اعلام و بيان كرد: اكران اين فيلم از روز اول فروردينماه بهصورت محدود آغاز و به مرور به تعداد سينماهاي آن افزوده شد.
وي با اشاره به فيلم «زن دوم» به كارگرداني سيروس الوند بهعنوان ديگر فيلمي كه توسط فيلميران اكران شده است، اظهار داشت: اين فيلم پس از شش روز در 10 سينماي تهران، 35 ميليون تومان فروخته است. همچنين فروش آن در سينما آزادي نيز روزبهروز بهتر ميشود.
مصطفي شايسته ـ پخشكنندهي فيلم «دايره زنگي» به كارگرداني پريسا بختآور ـ نيز فروش اين فيلم را 60 ميليون تومان اعلام كرد و به خبرنگار ايسنا گفت: اكران اين فيلم از دوم فروردينماه در 22 سينماي تهران آغاز شد و با توجه به اينكه هيچ تبليغي براي آن انجام نشد، فروش بسيار رضايتبخش است.
وي ادامه داد: بهدليل ترافيكي كه براي چاپ كپيها داشتيم، پيش از نوروز موفق به تبليغات شهري و تلويزيوني نشديم كه با مساعدت مدير بازرگاني صداوسيما، تبليغات فيلم از امروز آغاز خواهد شد.
فيلم «به همين سادگي» رضا ميركريمي ديگر فيلم اكران نوروزي است كه تاكنون خبرنگار ايسنا موفق به گرفتن آمار فروش آن نشده است.
مجنون لیلی - 1386
کارگردان: قاسم جعفری
بازيگران: محمدرضا گلزار، الناز شاکردوست، حميد گودرزي، حامد بهداد، نيما شاهرخشاهي، بهنوش طباطبايي، يوسف تيموري، ليلا زارع، بيتا سحرخيز، رامين راستاد، فرزين محدث، رضا كرمرضايي، زهره مجابي، گلي اكبري و با حضور ابوالفضل پورعرب و رضا رويگري، با معرفي آرتين دانشور، شهرزاد جعفري
......................................................
ديگر عوامل و توضیحات بیشتر:
نويسندگان: فرهاد نوري، مسعود صحت
مشاورين فيلمنامه: حميدرضا آذرنگ، هادي مقدم دوست
تهيه كننده: قاسم جعفري، محصول مؤسسه فرهنگي هنري، شهرزاد 1386
مدير فيلمبرداري: عليرضا زرين دست
مدير توليد: يوسف صمد زاده
تدوين: حميد سيفي
صدابردار: آرش برومند
صداگذاري و ميكس: فريدون خوشابافرد
طراح چهرهپردازي: منيژه حاتم آبادي
طراح صحنه و لباس: بسام موسوي
عكاس: مجيد خمسه
مجري طرح: صديقه صحت
......................................................
خلاصه داستان: "مجنون ليلي" عاشقانهاي شهري است كه نسبت به آثار قبلي اين فيلمساز كاري متفاوت است و كل داستان فيلم در يك روز و در شهر تهران اتقاف ميافتد.
......................................................
يادداشت: پنجمين فيلم سينمايي قاسم جعفري پس از فیلم های ماه مهربان، قاصدک، بازنده، گرگ و میش در مقام كارگردان پنجشنبه اول آذرماه مصادف با تولد امام هشتم حضرت امام رضا (ع) در تهران جلوي دوربين عليرضا زرين دست رفت.
......................................................
سال ساخت: 1386
سال اکران: 1387 - (27 اسفند 1386)
سينماهاي نمايش دهنده: آفریقا، آستارا، سروش، فلسطین، آسیا، مرکزی، میلاد، کارون، پایتخت، پارس، جوان، سپیده، گلریز، موزه سینما
فروش: 250 ميليون تومان
دایره زنگی - 1386
کارگردان: پریسا بخت آور
بازيگران: باران كوثري، صابر ابر و مهران مديري، امين حيايي، بهاره رهنما، اميد روحاني، گوهر خيرانديش، نيما شاهرخشاهي، نيلوفر خوشخلق، اكرم محمدي، مليكا شريفينيا، شاهرخ سخائي، اردشير كاظمي، محسن قاضيمرادي، امير نوري، كيانوش گرامي، آفرين چيتساز، بهشاد شريفيان و مهدي پاكدل.
......................................................
ديگر عوامل و توضیحات بیشتر:
فیلمنامه: اصغر فرهادی
تهیهكننده: سیدجمال ساداتیان
مشاور كارگردان: اصغر فرهادی
مدیر تولید: مجتبی متولی
مدیر فیلمبرداری: مرتضی پورصمدی
طراح صحنه و لباس: كیوان مقدم
طراح چهرهپردازی: ایمان امیدواری
صدابردار: بهمن اردلان
آغاز فیلمبرداری: 20 شهریور
......................................................
خلاصه داستان: تهران - جمعه؛ محمد و شیرین تنها تا بعدازظهر فرصت دارند هزینه صافكاری ماشین تصادفی را كه سوار آن هستند تامین كنند، شیرین جرات ندارد ماشین پدر را كه یواشكی از خانه بیرون آورده و با آن تصادف كرده، با آن وضع به خانه برگرداند. آنها راهی خانه ای در آپارتمانی در شمال شهر میشوند تا با كاری كه انجام میدهند، پول موردنیاز را تامین كنند. ورود آنها به آپارتمان اتفاقاتی را در پی دارد که ...
......................................................
يادداشت: - پریسا بخت آور (همسر اصغر فرهاد) علاوه بر فعالیتهای تئاتری، مجموعههای تلویزیونی پرمخاطبی چون « یادداشت های كودكی »، « پشت كنكوریها » و « من یك مستاجرم » را ساخته است.
- هفتاد درصد فيلمبرداري «دايره زنگي» در يك آپارتمان واقع در اقدسيه ميگذرد.
......................................................
سال ساخت: 1386
سال اکران: 1387 - (29 اسفند 1386)
سينماهاي نمايش دهنده: قدس، آزادی، ايران 2، فلسطین2، بهمن، پارس، جوان، عصر جدید، فرهنگسرای نیاوران، اریکه ایرانیان
فروش: 240 ميليون تومان
به همین سادگی - 1386
کارگردان: رضا میرکریمی
بازيگران: هنگامه قاضياني، مهران كاشاني، نيره فراهاني، هاله هماپور، نسترن همدمعلي، محمدجواد جعفرپور و بهنوش صادقي
......................................................
ديگر عوامل و توضیحات بیشتر:
فیلمنامه: رضا میرکریمی
تهیه کننده: رضا میرکریمی، سازمان توسعه سینمایی سوره
......................................................
خلاصه داستان: فردا براي امير روز مهمي است. او در يك مسابقه بين المللي معماري شركت كرده و بايد در رقابت با شركتهاي خارجي موفق شود. همسر او طاهره به دنبال آن است كه محيط آرامي در خانه برايش ايجاد كند،اما به خاطر سفر دخترشان و مجلس عروسي كه در همسايگي آنها در جريان است طاهره با مشكلات زيادي روبرو ميشود
......................................................
يادداشت: « به همین سادگی » پس از فیلم های کودک و سرباز، زیر نور ماه، اینجا چراغی روشن است و خیلی دور خیلی نزدیک پنجمین ساخته سینمایی رضا میرکریمی است.
......................................................
سال ساخت: 1386
سال اکران: 1387 - (29 اسفند 1386)
سينماهاي نمايش دهنده: استقلال، ايران1
فروش: 27 ميليون تومان
زن دوم - 1385
کارگردان: سیروس الوند
بازيگران: محمدرضا فروتن، نیکی کریمی، آناهیتا نعمتی، امیر آقایی، سحر ذكریا
......................................................
ديگر عوامل و توضیحات بیشتر:
فیلمنامه: فرشته طائرپور، مینو کریم زاده (بر اساس کتابی به همین نام)
تهیهكننده: فرشته طائرپور
مدیر فیلمبرداری: غلامرضا آزادی
تدوین: سعید شاهسواری
صدابردار: جهانگیر میرشكاری
صداگذاری: مسعود بهنام
طراح صحنه و لباس: ژیلا مهرجویی
طراح چهره پردازی: محمدرضا قومی
عكس: علی زارع
......................................................
خلاصه داستان: زندگی عاشقانه مهتاب با رسیدن خبری به بحران كشیده میشود، آدمهایی از گذشتهی فراموش شده هركدام پا به ماجرا میگذارند كه هر یك تعریفی متفاوت از عشق و حق با خود آوردهاند. حادثه بر همه چیز سایه میافكند. بهرام و مهتاب در موقعیت انتخابی دشوار قرار میگیرند، انتخاب میان خود و دیگری، عشق و خودخواهی، خواستن و نخواستن و ...
......................................................
يادداشت: « زن دوم » دومین فیلم بود که سیروس الوند در سال 1385 کارگردانی کرد. الوند « تله » را اوایل سال ساخت که 22 آذر در سینماهای تهران به نمایش درآمد.
......................................................
سال ساخت: 1385
سال اکران: 1387 - (29 اسفند 1386)
سينماهاي نمايش دهنده: آزادي، صحرا، بهمن، عصر جدید، فرهنگ، گلریز، اریکه ایرانیان
فروش: 82 ميليون تومان
عکس بازیگران سینما حسن حسندوست نشست مطبوعاتي فيلم جايي در دوردست - شنبه 1 بهمن 1384 - سینما صحرا -
Hasan_Hasandoost.jpg)
عکس بازیگران سینما شنبه 1 بهمن 1384 - سینما صحرا - کوهیار کلاری

عکس بازیگران سینما مهناز افشار شنبه 1 بهمن 1384 - سینما صحرا -

عکس بازیگران سینما یکشنبه 2 بهمن 1384 - سینما صحرا - علیرضا امینی

عکس بازیگران سینما شنبه 1 بهمن 1384 - سینما صحرا - شاهد احمدلو

عکس بازیگران سینما نیوشا ضیغمی هنرپیشه سینما

عکس بازیگران سینما آتیلا پسیانی - مانی حقیقی
































